Ekonomi Matti-Jussi Pollari

Kuhmon valtuustokausi uuden valtuutetun silmin

Kuhmon kaupunginvaltuuston työ alkoi kaupungin strategiaseminaareilla, joissa etsittiin linjoja alkavalle valtuustokaudelle.

Strategia hyväksyttiin lokakuussa 2017 tavoitekuvanaan määrittely: Kuhmo – globaalisti tunnettu biotalouden menestystarina metsän keskellä. Sen taustaksi löydettyjen vahvuuksien ohella etsittiin toimia, joilla tavoite voitaisiin saavuttaa. Näiden soveltaminen valtuustotyössä ei ole yksiselitteistä.

Konkreettisimmillaan valtuuston päätöksenteko mahtoi olla heti syyskuussa 2017, jolloin Tytti Määttä valittiin lähes yksimielisesti Kuhmon kaupunginjohtajaksi. Äänestämään kuitenkin silloin jouduttiin. Yksimielisiä päätöksiä kaupunginvaltuustossa on tehty paljon, äänestetty harvoin.

Talous ja pitkät kokoukset. Jokavuotiset talousarvio- ja tilinpäätöskäsittelyt vaativat aina pitempää kokouksissa istumista. Erityisesti viime vuosina kiristynyt kuntatalous on kuitenkin jättänyt kovin vähän mahdollisuuksia omaperäisiin aloitteisiin taloudessa. Uutena valtuutettuna olen kuitenkin joutunut hämmästelemään sitä, että kunnallinen talous asettuu lainsäädännöllisesti toteuttamaan kolmevuotista suunnittelua. Toivoisin, että tulevaisuutemme näkymät saataisiin ulottumaan mieluusti ainakin 30 vuoden päähän.

Kuhmon Kokoomuksen aloite. Valtuustoryhmät voivat myös tehdä aloitteita. Viimeksi toukokuussa Kuhmon Kokoomuksen ryhmä jätti aloitteen, jossa esitettiin Kuhmon kaupungissa digitaalisen opetuksen alueelle vahvaa kehittämistyötä. Ryhmänä olemme kannustaneet Kuhmon rohkeaan kehittämiseen elinkeinoja tukemalla ja kunnan sivistystehtävän aktiiviseen hoitoon kannustamalla.

Kuhmon Kokoomus

1.9.2021

Kuhmon kaupunginvaltuusto kokoontui 23. elokuuta 2021. Kokouksessa oli esillä luottamuspaikka-asiat, joista on käyty neuvotteluja kesän aikana. Neuvotteluista on annettu julkisuuteen

25.8.2021