Kuhmon kaupunginvaltuusto kokoontui 23. elokuuta 2021. Kokouksessa oli esillä luottamuspaikka-asiat, joista on käyty neuvotteluja kesän aikana. Neuvotteluista on annettu julkisuuteen kuva, että ne ovat olleet sopuisia ja päätökset yksimielisiä. Muodollisesti asia on näin, mutta taustalla on kytenyt ja kytee edelleen. Eihän lopputulos vastaa täydellisesti vaalitulosta.

Paikkaneuvotteluissa mentiin entiseen malliin niin kuin Säkkijärven polkassa ja niissä haiskahti punamultahömppä. Olihan jopa puoluetoimistojen taholta haettu ohjeita ja neuvoja, vaikka asia ei millään tavalla niille kuulu. Neuvothan olivat luullakseni, että ainakaan Kokoomuksen kanssa ei sitten aleta käpylehmäsillekään.

Punamultahömppä ulotettiin siis myös kuntatasolle ja koalitio syntyi.

Olin kuvitellut, että punamulta on jo surkeaa historiaa, jota Suomessa elettiin Kekkosen ollessa presidenttinä ja Neuvostoliitto vielä hengissä.

Paikkaneuvotteluissa edettiin, sanoisinko kömpelösti. Listat eteen tyyliin ota tai jätä. Sitten toisessa kohtaamisessa olikin varsinainen yllätys, josta ei kerrottu etukäteen.
Kepu (13 valtuutettua), Sdp (2 valtuutettua) ja KD (1 valtuutettu) olivat tehneet teknisen vaaliliiton, jonka perusteella paikat jaetaan. Vasta sen jälkeen muut PS (6 valtuutettua), Kok (3 valtuutettua), Vas (1 valtuutettu) ja  Vihreät (1 valtuutettu), tekivät myös teknisen vaaliliiton. Tavoitteena oli valtuustossa suhteellinen vaali, jotta vaalitulos tulee huomioiduksi.

Sillä vaalitavalla valtuuston kokous olisi venynyt seuraavaan päivään.
Se kuitenkin vältettiin, kun puolueet saivat ”pitkin hampain” sovituksi paikkajaon ennen valtuuston kokousta.

Tätä ennen oli medialle syötetty neuvotteluista sellaistakin tietoa, joissa ei ollut perää.
Kukapa lie tietoa ”Kokoomus rähmällään PS:n edessä ym.” oli syöttänyt?
Ei se rakentavaa tiedottamista ollut!

Ennen valtuuston kokousta samana aamuna oli mediassa (Kainuun Sanomat) jo valinnat tehty. Media tiedotti, kun ne sinne syötettiin, miten valinnat tehdään. Vastenmielistä, kun keskeneräisistä päätöksistä tiedotetaan etukäteen. Annettiin medialle valta, vaikka se ei sinne kuulu.

Nyt on pidetty ensimmäinen kaupunginhallituksen kokous 30. elokuuta. Kokouksessa tuli esiin ryhmäkoalitio, jossa keskustalainen kaupunginhallituksen jäsen esitti asiat Keskustan, Sdp:n ja Kristillisten nimissä eli teknisen vaaliliiton nimissä. Käytännössä kaupunginhallituksen kokouksessa tuli selväksi, että mennään entiseen malliin.

Syysterveisin

Jaakko Kyllönen

Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen (Kok)

12.11.2022