Kuntapolitiikan jälkilöylyjä Kuhmossa

Jaakko Kyllönen ei ole tyytyväinen siihen tyyliin, miten valtuustokausi alkoi Kuhmossa.

Kuhmon kaupunginvaltuusto kokoontui 23. elokuuta 2021. Kokouksessa oli esillä luottamuspaikka-asiat, joista on käyty neuvotteluja kesän aikana. Neuvotteluista on annettu julkisuuteen kuva, että ne ovat olleet sopuisia ja päätökset yksimielisiä. Muodollisesti asia on näin, mutta taustalla on kytenyt ja kytee edelleen. Eihän lopputulos vastaa täydellisesti vaalitulosta.

Paikkaneuvotteluissa mentiin entiseen malliin niin kuin Säkkijärven polkassa ja niissä haiskahti punamultahömppä. Olihan jopa puoluetoimistojen taholta haettu ohjeita ja neuvoja, vaikka asia ei millään tavalla niille kuulu. Neuvothan olivat luullakseni, että ainakaan Kokoomuksen kanssa ei sitten aleta käpylehmäsillekään.

Punamultahömppä ulottuu Kuhmoon

Punamultahömppä ulotettiin siis myös kuntatasolle ja koalitio syntyi.

Olin kuvitellut, että punamulta on jo surkeaa historiaa, jota Suomessa elettiin Kekkosen ollessa presidenttinä ja Neuvostoliitto vielä hengissä.

Paikkaneuvotteluissa edettiin, sanoisinko kömpelösti. Listat eteen tyyliin ota tai jätä. Sitten toisessa kohtaamisessa olikin varsinainen yllätys, josta ei kerrottu etukäteen.
Kepu (13 valtuutettua), Sdp (2 valtuutettua) ja KD (1 valtuutettu) olivat tehneet teknisen vaaliliiton, jonka perusteella paikat jaetaan. Vasta sen jälkeen muut PS (6 valtuutettua), Kok (3 valtuutettua), Vas (1 valtuutettu) ja  Vihreät (1 valtuutettu), tekivät myös teknisen vaaliliiton. Tavoitteena oli valtuustossa suhteellinen vaali, jotta vaalitulos tulee huomioiduksi.

Sillä vaalitavalla valtuuston kokous olisi venynyt seuraavaan päivään.
Se kuitenkin vältettiin, kun puolueet saivat ”pitkin hampain” sovituksi paikkajaon ennen valtuuston kokousta.

Tätä ennen oli medialle syötetty neuvotteluista sellaistakin tietoa, joissa ei ollut perää.
Kukapa lie tietoa ”Kokoomus rähmällään PS:n edessä ym.” oli syöttänyt?
Ei se rakentavaa tiedottamista ollut!

Ennen valtuuston kokousta samana aamuna oli mediassa (Kainuun Sanomat) jo valinnat tehty. Media tiedotti, kun ne sinne syötettiin, miten valinnat tehdään. Vastenmielistä, kun keskeneräisistä päätöksistä tiedotetaan etukäteen. Annettiin medialle valta, vaikka se ei sinne kuulu.

Nyt on pidetty ensimmäinen kaupunginhallituksen kokous 30. elokuuta. Kokouksessa tuli esiin ryhmäkoalitio, jossa keskustalainen kaupunginhallituksen jäsen esitti asiat Keskustan, Sdp:n ja Kristillisten nimissä eli teknisen vaaliliiton nimissä. Käytännössä kaupunginhallituksen kokouksessa tuli selväksi, että mennään entiseen malliin.

Syysterveisin

Jaakko Kyllönen

Kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen (Kok)

Uusi valtuustokausi käynnistyi –
poliittista kulttuuria kehitettävä!

Kuhmon Kokoomuksen puheenjohtaja toivoo, että Kuhmossa saadaan kunnallispolitiikassa puhaltamaan uudet tuulet.

Uuden valtuustokauden alku on vaatinut melkoista ennakkoponnistelua. Lievää painostusta käyttäen saatiin kaupungin elinten paikkajako muistuttamaan käytyjen kuntavaalien tulosta. Neuvottelutulos on kuitenkin tyydyttävä.

Liian moni kuhmolainen jättää äänestämättä vaali vaalin jälkeen.  Tästä ei voi syyttää mitään poliittista ryhmää. Vaihtoehtoja, yhteiskunnallisen vaikuttamisen sävyjä, kuhmolaiselle äänestäjälle on kyllä tarjolla.

Kuhmon Kokoomus uskoo, että kaupunkimme kehittämisen kannalta on välttämätöntä, että kaikki poliittiset ryhmät saadaan mukaan työhön.  Kaikkia perusteltuja näkemyksiä on syytä kuunnella ja ottaa ne huomioon.

Antamalla vaalituloksen näkyä myös sen perusteella tehtävissä valinnoissa luottamushenkilöpaikoille, tunnustetaan jokaisen äänestäjän, jokaisen kuhmolaisen näkemyksen merkitys.  Nyt jäsenmäärät päättävissä elimissä noudattelevat aika tarkoin äänestäjien tahtoa. Puheenjohtajuuksien jakaminen sen sijaan vaatii vielä paljon opettelemista ja myös luutuneen kuhmolaisen poliittisen kulttuurin uudistamista kuntademokratiaa kunnioittaen. Seuraavien kuntavaalien yhteydessä onnistutaan ehkä siinäkin.

Myönteiset tuulet puhaltavat tällä hetkellä maamme taloudessa.  Meidän on nyt valtuustotyössä paneuduttava siihen, että Kuhmoonkin saadaan puhaltamaan ne toimeliaisuuden, yritteliäisyyden ja henkisen kasvun tuulet, joilla kotikaupungillemme luodaan menestyksen edellytykset tuleville vuosille ja vuosikymmenille.

Kuhmon Kokoomus on valmis rakentavaan yhteistyöhön, tosiasioihin pitäytyvällä pohjalla.

Kuhmon Kokoomus

Kokoomus voittoon Kuhmossa

Sunnuntain 13. kesäkuuta kuntavaalipäivänä Kokoomus nousi selväksi voittajaksi Kuhmossa. 341 ääntä oli enemmän kuin edellisissä vaaleissa ja toi yhden lisäpaikan. Nyt Kokoomuksella on Kuhmossa kolme valtuutettua.

Paikallislehti Kuhmolaisen haastattelussa hienon äänimäärän, 137 ääntä kerännyt Jaakko Kyllönen pohti vaalimenestystä seuraavasti.

”Kokoomuksen valtakunnallinen menestys kuntavaaleissa heijastui myös Kuhmoon.

– Meillä oli pieni joukko, mutta tulos oli hyvä. Tuli vähän mieleen Tanska-Suomi -jalkapallomaaottelu, veistelee puolueesta eniten ääniä saanut Jaakko Kyllönen.

Hän sanoo, että ei rupea kehumaan ehdokasasettelua, koska itse oli siinä mukana. Hän toteaa kuitenkin siinä olleen ehkä jotakin sellaista, joka sai äänestämään eri tavalla.

– Minulla oli tämä yrittäjätausta ja uskon, että aika paljon elinkeinoelämän puolelta tuli ääniä. Tiedän niitä tulleen allekirjoittaneelle myös yli puoluerajojen.

Kyllönen antaa ansiota onnistuneelle vaalikampanjalle.

– Me tehtiin hyvä kampanja. Meillä oli näkyvä some-kampanja ja näkyvä muukin vaalikampanja. Oli videota, oli ohjelmaa. Pitkin kevättä saatiin hakata viestiä tuonne julkisuuteen. Varmasti sieltä tuli oma osansa.

Kyllönen on sitä mieltä, että valtakunnallisella politiikalla on heijastusvaikutuksia myös kuntapolitiikkaan.”

Kokoomus: Vaalien siirtäminen hallituksen raskas epäonnistuminen

Lue puoluesihteeri Kristiina Kokon selvitys tilanteesta tästä.

Ehdokkaaksi Suomen tärkeimpiin vaaleihin

Suomen tärkeimmät vaalit, kuntavaalit, käydään huhtikuussa 2021. Ne ovat tärkeimmät vaalit, koska kuntapolitiikassa on kyse kaikkia meitä koskettavista, arkisista päätöksistä.

Kunnanvaltuustot ja sen alaiset lautakunnat päättävät kouluista, vanhustenhoivasta, kävelyteistä ja liikuntapaikoista. Kulttuuripalveluista, kirjastoista ja nuorisotoimesta. Parhaimmat kokemukseni kuntapolitiikassa liittyvät niihin hetkiin, kun olemme saaneet parannettua kuntalaisten arkea.

Elinvoiman kasvattaminen omissa käsissä.

Kuntapäättäjien käsissä ovat avaimet kunnan elinvoimaisuuden kasvattamiseen. Kuntapäättäjät päättävät esimerkiksi maankäytöstä, asuntopolitiikasta, joukkoliikenteestä, yrityspalveluista ja hankinnoista, joilla voidaan tukea innovaatioiden kehittämistä. Kuntapolitiikka ei ole rakettitiedettä. Kuunteleminen on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista, jota tarvitaan vaalikentillä ja päätöksenteossa. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan asioihin perehtymistä ja ryhmärajat ylittävää yhteistyökykyä.

Yhteisistä asioista päättäminen kuuluu kaikille. Kannustan Sinua lämpimästi harkitsemaan ehdolle asettumista. Kunnat tarvitsevat kokoomuslaisia uudelleenrakentajia. Me kokoomuslaiset teemme kaikkemme yhteisen tavoitteemme eteen asiantuntevasti ja vastuullisesti. Me kannamme vastuuta myös silloin, kun luvassa ei ole ainoastaan kiitosta.

Kiertäessäni Suomea ilahdun joka kerta, kun paikallinen kokoomuslainen kuntapäättäjä tulee nykäisemään hihasta ja kertomaan, miten puolueen pitäisi suhtautua johonkin valmisteilla olevaan, kuntia koskevaan asiaan tai sitten kertomaan, miten puolueen pitäisi auttaa heitä paikallisesti.

Arvostan valtavasti kokoomuslaisten kuntapäättäjien tekemää työtä ja haluan auttaa heistä jokaista onnistumaan. Minä ja muu puoluejohto teemme kaikkemme sen eteen, että mahdollisimman moni kokoomuslainen tulisi valituksi kunnanvaltuustoihin ensi keväänä.

Tule mukaan kokoomuksen ehdokkaaksi!

Petteri Orpo
Kansallisen Kokoomuksen