Jari Kyllönen

Yrittäjä Jari Kyllönen sanoo, että Kuhmon matkailun vahvuudet on pysyttävä tuomaan aivan uudella tavoin esille.

Yrittäjyysvaikutukset otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa

Kuka olen

Isä ja yrittäjä, jonka perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi tytärtä avopuolisoineen sekä yksi lapsenlapsi.

Koulutukseltani olen nuorisosihteeri. Ammattivalmentajan erityisammattitutkinnon suoritin juuri ennen yrittäjyyttä.

Olen ollut yrittäjänä vuodesta 2002 alkaen. Sitä ennen olin Kuhmon kaupungilla erityisluokanopettajana ja liikunnan tuntiopettajana.

Edelliseen elämääni ennen yrittäjyyttä kuului tiiviisti jääkiekko, enimmäkseen valmentajana ja ohjaajana luistelukoulusta edustusjoukkueeseen.

Luottamustehtäviä

Yrittäjyyden alkuajoista lähtien olen pyrkinyt edistämään yrittäjien arvostusta mm. Kuhmon Yrittäjät ry:n kautta, jonka puheenjohtajana toimin 2004-2008.  Kuhmo-Suomussalmi -alueen matkailuyrittäjien yhdistyksessä, Idän Taiga ry.ssä olen yksi perustajajäsen ja toimin alkuun puheenjohtajana.

Tavoitteeni päätöksenteossa

Paikallisessa, kunnallisessa päätöksenteossa, on jo liki 20 vuotta puhuttu yrittäjyysvaikutuksen arvioinnista. Sen tulisi olla tärkeä vaikuttava kriteeri kunnallisiin hankintoihin.

Ilokseni olen huomannut että varsinkin tämän koronapandemian aikana kehittämishankkeita on tehty siihen suuntaan, että paikalliset palveluntuottajat ovat päässeet mukaan palvelujen tarjontaan. Tämän suunnan toivoisin jatkuvan ja luovan yhdessä tekemisen henkeä yrittäjien ja kaupungin kesken.

”Yhteistyön voima, oman ja myös toisten tekemän työn kunnioittaminen on teema, jota ajan seuraavalla valtuustokaudella.

Puuala

Puualalla tämä yhteistyö on tuonut hedelmää pitkäjänteisen työn seurauksena. Sielläkään ei ole todella otettu mitään pikavoittoja vaan kehitys on kaikkinensa vienyt kaksikymmentä vuotta, ajatellen Woodpolista. Taustalla sielläkin on pitkät perinteet mm. Kuhmo Oy:n ollessa johtavana yrityksenä vuosikymmenien ajan.

Matkailu

Matkailu, joka on nyt oman yrityksen kannalta tärkein toimiala, vaatii uuden woodpolismaisen pitkäjänteisen kehittämisen.

Meidän reitistöt, kalastus, metsät, kalevalaiset tarinat muiden muassa tulee tuoda uudella tavalla esille. Matkailijalla ymmärrämme yleensä ihmisen joka tulee Kuhmoon ulkomailta tai jostain Etelä-Suomesta.

Matkailun määritelmässä jo 50 km:n siirtyminen paikasta toiseen on matkailua.
Siis kunnioitetaan myös kainuulaisia ja Vuokatissa majoittuvia matkailijoina ja yritetään saada heistä ainakin 10% käymään täällä ainakin kerran vuodessa.

Wild Taiga -verkoston yritykset tunnetaan, mutta meillä on monia siihen verkostoon kuuluvia yrityksiä, jotka ottavat matkailijat mielellään vastaan.