Kuntademokratia uuteen asentoon

On hyvä, että vähenevien resurssien kunnissa tarkastellaan hallinnon toimintaa ja tehtäviä. Toimintojen tehokkuuden hakeminen, joka tuo myös kaivattuja säästöjä, on paikallaan. Tämä ei saa kuitenkaan tapahtua kuntademokratian kustannuksella.

Kuntalaisilla, kaikilla, on tasavertainen oikeus kunnan toimintoihin ja palveluihin. Lautakunnat ovat varmaankin jo mennyttä aikaa ja kuntalaki ei pakota niitä perustamaan. Kunnalle kuuluvat tehtävät on kuitenkin hoidettava.

Nyt Kuhmossa valmisteilla oleva hallintomalli, toimi- tai valiokuntineen ajaa vallan keskittämistä. Kuntavaalit toki ratkaisee, mitkä puolueet pääsevät nauttimaan kunnallishallinnon ihanuudesta ja pääsevät vallankahvaan. Se tuo myös vastuuta.

Vaalitulokseen on tyytyminen. Kuitenkin on niin, että myös vähemmän kannatuksen saaneilla, sanoisinko pienryhmillä, on sanottavaa ja annettavaa päätöksenteossa. Ei ole järkevää blokata niitä valmistelun ja päätöksenteon ulkopuolelle rakentamalla tarkoituksenmukaisesti pieniä toimi- tai valiokuntia.

Jos niin jostain kumman syystä käy, veikkaukseni on, että valituskierre on valmis. Se taas johtaa viiveisiin eri asioiden hoitamisessa.

Pitkän kunnallishallinnon kokemukseni mukaan ei Kuhmossa ole juuri noteerattu aikaisemminkaan pienryhmiä. Ne on pidetty päätöksenteon ulkokehällä eikä niitä ole erityisemmin kuultu. Valtaryhmittymä on huolehtinut tiukkoine ryhmäpäätöksineen ”demokratian” toteutumisesta. Se on ollut helppoa ja mieluista, kun kunnilla on ollut jaettavaa.

Nyt on kyllä asiat toisin. Kunnilla ei ole jaettavaa, ei myöskään Kuhmolla. Kakku, josta kivaa jaetaan, on leivottava uudelleen. Sen leipomiseen ja lopulta nauttimiseen tarvitaan kaikkia kuhmolaisia. Eikä sekään onnistu pelkästään kunnallishallinnon tai sen palveluiden kautta.

Tarvitaan myös toimelias ja terve yritysmyönteinen ympäristö, jossa paikallisilla palveluiden tuottajilla on mahdollisuus toimia.

Jaakko Kyllönen
Liikenneyrittäjä, Kuhmo