Kuntavaalit ja vaalikelpoisuus

Kuntavaalien ehdokaslistojen jättöpäivä on nyt takana. Viimeistään ny olisi ehdokkaaksi asettavien puolueiden syytä varmistaa ehdolla olevin vaalikelpoisuus. Tämä on ensisijaisesti puolueiden tehtävä ja viimeistään keskusvaalilautakunnan tulee puuttua siihen, jos havaitaan, että listoilla on vaalikelvottomia ehdokkaita.

Vaalilaissa 153 ja 155 §:n mukaan puolueen ja valitsijayhdistyksen vaaliasiamiesten on ehdokashakemuksessa vakuutettava, että ehdokkaat ovat vaalikelpoisia. Se on iso vastuu.

Kuntalain 71–73 §:ssä säädetään yleistä vaalikelpoisuuttaa valtuustoihin ja kuntien muihin hallintoelimiin. Kuntien palveluksessa olevien vaalikelpoisuutta valtuustoon rajoittava säännös koskee kunnanhallituksen tai lautakunnan tehtäväalueen a) johtavassa tehtävässä toimivaa henkilöä ja b) johtavaan tehtävään rinnastettavaa vastuullista tehtävää hoitavaa henkilöä.

Kuntalaissa on määritelty johtavassa tehtävässä tai johtavaan tehtävään rinnastettavia vastuullisia tehtäviä. Kokonaisuudessaan voidaan arvioida, että budjettivaltaa käyttävä kunnan työntekijä ei ole vaalikelpoinen.

Budjettivaltaa käyttävät pääsääntöisesti johtavat virkaihmiset ja hallintokuntien esimiehet, esimerkiksi rehtorit, myös maksatuspäätöksiä tai muita taloudelliseen toimintaan liittyviä päätöksiä, esim. hankintoja tekevät ovat eri tulkintojen mukaan vaalikelvottomia vähintään siihen hallintokuntaan, minkä alaisena toimii.

Kuntien hallituksiin valittavien kohdalla on vielä tarkempi seula ja siinä pitäisi huomioida myös johtavassa asemassa olevien lähipiiri. Tämä voi aiheuttaa jääviyttä. Sitä vastoin muut, kuin edellä mainitut kuntien työntekijät ovat yleisesti ottaen vaalikelpoisia, esimerkiksi luokanopettajat, hoitajat, kiinteistöjen hoitajat, varastoihmiset ynnä muut vastaavat.

Kun ehdokaslistoja on tullut julkisuuteen ja toimitettu keskusvaalilautakunnalle, niin voidaan todeta, että puolueilla olisi tehtävää kunta- ja vaalilain tulkinnassa. Parhaimmillaan, jos vaalikelvottomia tulee valituksi hallintoelimiin, voi johtaa uusintavaaleihin. Joskin se on epätodennäköinen skenaario.

Jaakko Kyllönen

Kuntavaaliehdokas, Kokoomus