Kurkistuksia kulttuuriin

Muistatko mainion hamsterihahmon Veikko Huovisen kirjassa?

Syksy on sadonkorjuun ja säilömisen aikaa. Sotkamon suurmiehen Veikko Huovisen Hamstereissa näillä luotiin toiveikasta talvimieltä. Muistatteko mistä mainio hamsterihahmo tuossa kirjassa ammensi ideansa?  No tietysti kirjoista, niiden tarjoamista seikkailuista ja mielikuvituksen lennosta. Tulos oli riemastuttava ja kannustava meille kaikille syksyn mehustajille, hilloajille ja pakastajille. Kannattaa ehkä napata Hamsterit joko omasta tai kirjaston hyllystä ja antaa omankin mielikuvituksensa lentää. Syksyn ja talven puristukseen saa lohtua ja iloa monesta muustakin kirjasta.

Kirjallisuus tarjoaa runsaasti kokemuksia ja elämyksiä.

Juhlavuosi 2020. Vuonna 2020 juhlitaan Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen 150-vuotissyntymäpäivää. Onpa merkillistä, että ensimmäinen suomeksi julkaistu romaani osoittautuu näin vuosikymmentenkin kuluttua niin hienoksi ja viihdyttäväksi. Monien mielestä se on myös paras suomalainen romaani – minä ainakin tämän allekirjoitan. Juhlavuoden kunniaksi kannattaa nautiskella Kiven kauniista ja elävästä kielestä, hykerryttävästä huumorista ja miksei myös kirjan tarjoamasta kuvasta meistä suomalaisista.

Faktojen maailma. Olkoon kolmantena poimintanani tietokirja: ruotsalaisen Hans Roslinin Faktojen maailma on availlut ihmisten ajatuksia ympäri maailmaa. Vakuuttavin kertomuksin hän valottaa lukijalle, miten paljon maailmassa saadaan aikaan, kun yhdessä yritetään. Tilastoihin kertyy tietoa siitä, miten maailmamme muuttuu – ja yllätyksenä meille aivan kaikille – paremmaksi! Monen mielestä toki hitaasti, mutta joskus ällistyttävän nopeasti. Kirjoittajan oma elämäntarina on ylistyslaulu pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle ja sen hän kertoo pitkin kirjaa maukkaasti. Tosiasiat on otettava pohjaksi yhteiskunnan ja talouden päätöksiä tehtäessä. Se yksinkertaistaa ja helpottaa ratkaisuja ja säästää turhalta inttämiseltä.