Valkea kevät, kaunis kesä

Kurjan sotakevään vaikutukset ovat hiljalleen hiipimässä kohti Suomea, Kainuuta ja Kuhmoakin. Kun Venäjä aloitti roistomaisen hyökkäyksensä, vilahteli keskustelussa kysymyksiä siitä, mahtaako sota vaikuttaa tavalliseen suomalaiselämään. Minä puolestani päädyin miettimään, että kun kerran yhden laivan parin viikon juuttuminen kanavaan pisti maailman sekaisin, niin miksei sitten oikea sota, jota vielä käydään melko lähimailla. No nyt ne vaikutukset ovat alkaneet näkyä.

Rajalla on rauhallista, meille on vakuutettu. Siihen on myös syytä täällä Kuhmossakin uskoa. Paras tapa vaikuttaa sodan vaikutuksia vastaan lienee se, että eletään mahdollisimman normaalia elämää – tehdään työtä, harrastetaan ja hoidetaan mahdollisimman hyvin omia ja yhteisiä asioita. Eikä provosoiduta, vaikka vähän tai paljonkin provosoitaisiin.

Kuhmon asiat eivät saa jäädä maailman myllerrysten jalkoihin. Terveyskeskuspäätökset ja punninta uuden uimahallin tarpeellisuudesta on tehtävä huolellisesti ja suunnaten sekä taloudellisia että toiminnallisia tähtäyksiä paljon kauemmas kuin normaali kuntataloudellinen ajattelu edellyttää. Sote-kulujen siirtyessä ensi vuonna pois kaupungin budjetista, voidaan paremmin keskittyä niihin asioihin, joihin kunnallisilla päätöksillä todella voidaan vaikuttaa.

Kokoomus on menestynyt gallupeissa kovasti viime aikoina.  Keväällä ovat edessä eduskuntavaalit, joiden jälkeen muodostetaan hallitus, jonka on paikattava nykyisen hallituksen kalliita ratkaisuja – osittain pakollisia, osittain vain löysiä. Toivottavasti meillä on mahdollisuus ja kyky kantaa se hankala vastuu.

Minä saan lähteä ensi viikonvaihteessa Kuhmon Kokoomuksen edustajana puoluekokoukseen Kalajoelle. Tapahtuma on kiintoisa. Miten Kokoomus suhtautuu gallupsuosioonsa, miten pitää varustautua tuleviin taloudellisesti vaativiin päätöksiin, miten Suomesta huolehditaan?  Mutta myös toivon ideoita siihen, miten eri kunnissa tulevaisuutta otetaan vastaan, aktiivisesti suunnitellen, innostavia näkyjä toteuttaen, uutta luoden.

Hyvää kaunista kesää, mutta toki poliittistakin: Eduskuntavaalit ovat tulossa. Entä syksyn oman seurakuntamme vaalit: haluammeko olla puoluelistalla niissä mukana?

Kuhmon Kokoomus ry.